We zorgen voor betaalbare woningen in de gemeenten De Bilt en Zeist voor mensen met een krappe beurs. Met maatwerk waar de buurten om vragen. Want thuisvoelen, dat doe je niet alleen in huis, maar ook in je buurt. Daarom werken we met wijkteams die ‘hun’ wijk goed kennen, dichtbij en persoonlijk. Dit doen we met een team van ongeveer 120 deskundige medewerkers die zich elke dag met enthousiasme inzetten voor onze huurders.
Onze missie
De missie van Woongroen is betaalbaar wonen voor mensen die dat nodig hebben in wijken waar mensen prettig kunnen wonen.
Onze visie
Woongroen beweegt met haar woningen en dienstverlening voor haar (toekomstige) huurders mee op maatschappelijke ontwikkelingen en de lokale opgave. Daarbij richt Woongroen zich op woningen met een goede kwaliteit in leefbare wijken. Woongroen werkt daarvoor nauw samen met maatschappelijke partners.
Onze droom
Wij dromen van gemengde en veerkrachtige buurten en wijken waar bewoners zich thuis voelen. Met aandacht voor leefbaarheid en plek voor iedereen, omdat er voldoende betaalbare woningen zijn in verschillende prijsklassen. Onze duurzame woningen beperken de energielasten van bewoners en dragen bij aan een gezond klimaat.
Pijlers Woongroen
Hieronder staan de pijlers van ons beleid. Op deze pijlers willen we als organisatie herkend worden:
1. Beschikbaarheid - Meer woningen en passend wonend
Nieuwbouw
Woongroen zorgt voor voldoende kwalitatief goede woningen in gemengde buurten en wijken. De sociale voorraad blijft minimaal behouden (ultimo 2023). Tot en met 2030 zetten we in op groei van minimaal 885 sociale- en middenhuurwoningen en zoveel meer woningen als maximaal mogelijk is, passend bij de lokale opgaven en de mogelijkheden van Woongroen.
Doorstroom – toewijzen
Woongroen zorgt ervoor dat (toekomstige) bewoners passend bij hun situatie en inkomen kunnen wonen.
2. Betaalbaarheid - Betaalbaar wonen
Woongroen heeft als kerntaak het huisvesten van mensen met een laag inkomen door het betaalbaar houden van de sociale woningvoorraad.
3. Kwaliteit en duurzaamheid - Betere en duurzame woningen
Woongroen werkt aan duurzame en betaalbare woningen. We investeren in duurzaamheid om het energieverbruik te beperken en op deze manier de betaalbaarheid te verbeteren. Door investeringen in isolatie van de woning en verbeterde installaties dringen we de CO2 uitstoot terug.
4. Leefbaarheid - Prettige en gemengde buurten
We werken aan buurten en wijken waar het prettig wonen. Dit doen we door ervoor te zorgen dat er voldoende kwalitatieve, duurzame en betaalbare woningen beschikbaar zijn. We werken aan en bevorderen een ‘thuisgevoel’ in een sociale en leefbare woonomgeving met de begrippen als schoon, heel en veilig. We werken samen met maatschappelijke partners door problemen te signaleren, elkaar te vinden en verbinden en elkaar te ontmoeten. Woongroen kiest er bewust voor actief te zijn in de buurten waar we het hardst nodig zijn.
5. Bewoners, klantstrategie en dienstverlening - Altijd dichtbij, online en persoonlijk contact
We werken samen aan prettig wonen in De Bilt en Zeist. Bij Woongroen draait alles om onze (toekomstige) bewoners, onze belangrijkste drijfveer. Onze aanpak combineert digitale efficiëntie met persoonlijk contact waar het nodig is. Afgestemd op wat nodig is voor onze bewoners en voorzien van gemak. We luisteren naar de bewoners en bieden betrouwbare, persoonlijke dienstverlening. We zijn zichtbaar en aanspreekbaar aanwezig in onze buurten en wijken.
Organisatie Woongroen
Woongroen zet haar middelen in waar het nodig is, zoveel mogelijk gericht op onze (toekomstige) bewoners. De 3 kernwaarden Met elkaar, Proactief en Met aandacht geven onze medewerkers houvast in de samenwerking met bewoners, samenwerkingspartners en collega’s. Onze processen zijn efficiënt en transparant. We standaardiseren waar het kan en leveren maatwerk wanneer nodig. Woongroen is een wendbare organisatie om in te kunnen inspelen op ontwikkelingen in onze omgeving. We werken voortdurend aan verbeteren, gericht op het perspectief van de (toekomstige) bewoners. Woongroen wil een aantrekkelijke organisatie zijn waar medewerkers met plezier en trots werken.
Bovenstaande pijlers geven niet alleen richting aan ons beleid, maar ook aan onze communicatie, aan ons gedrag als organisatie en aan ons individuele gedrag.
Kwaliteit
Wij leveren graag een goede kwaliteit van dienstverlening. Dit is 1 van de redenen waarom Woongroen lid is van het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH).